Het Randebrock orgel van Lottum

In 1881 bouwde orgelmaker R.A. Randebrock uit Paderborn een nieuw orgel voor de toenmalige parochiekerk van Lottum, waarin de door hem gepatenteerde ‘Hahnenladen’ waren toegepast. Het orgel telde 13 registers op twee manualen en pedaal en stond in de toren. Het pijpwerk was opgesteld in twee kassen met daar tussenin een vrijstaande speeltafel. De tractuur was mechanisch.

Door wijzigingen en oorlogsomstandigheden gingen de oorspronkelijke orgelkas, de windladen, de windvoorziening en de mechanieken verloren. Ongeveer de helft van het oude pijpwerk bleef echter bewaard.

In 2004 voltooide Verschueren Orgelbouw op basis van dit materiaal de herbouw van het orgel (met sleepladen) in de geest van Randebrock. Daarbij golden de oorspronkelijke dispositie, aangevuld met een Flageolet, en het oude klankbeeld als uitgangspunt. Een opstelling in twee kassen was praktisch gezien niet wenselijk. In technisch opzicht ontstond een nieuw instrument waarin het voor Nederland unieke oude pijpwerk weer optimaal tot klinken komt.

Dispositie:

Kerkstraat 66
6987 AD Giesbeek
E-mail: rajvandijk@kpnmail.nl

Afspraken om op het orgel te spelen:

Frans van Dijk
Knöpkenshof 2a